Tarjoilu punaportilla
Me ensimmäisen vuoden opiskelijat olimme lounasravintola punaportissa työskentelemässä tammikuun tiistait ja keskiviikot.
Punaportilla oli kiva työskennellä, työnantajat olivat mukavia ja koska työkavereina olivat tutut luokkalaiset niin tauot sekä myös työnteko oli hauskaa.
Työt alkoivat joka aamu klo 8:15 ja loppuivat noin klo 14:00-14:45, riippuen koska saimme työt tehdyiksi.
Työtehtäviimme kuului mm. pöytien kattaminen, noutopöydän laittaminen valmiiksi, kahvin keittäminen, asiakkaiden astioiden keruu sekä kassalla toimiminen.
Työpäivän lopussa siivosimme ja tiskasimme. Jokainen sai olla myös kerran jos toisenkin kahvilan puolella josta pääsi lähtemään neljän aikoihin.
Opimme käyttämään kassoja sekä teimme tilityksen.
Kahdella viimeisellä viikolla punaportilla oli avokeittiö, eli osa meistä pääsi myös tarjoilemaan ruoka-annoksia. Se oli aluksi kovin hankalaa, sillä jouduimme harjoittelemaan oikeassa tilanteessa jossa täytyy toimia nopeasti enempiä ajattelematta. Lopulta se kuitenkin alkoi sujumaan.
1. Työprosessin hallinta
Asiakaspalvelutilanteeseen valmistautuminen:
Antaisin arvosanaksi itselleni H2 sillä minä toimin aina ohjeen mukaan, viimeisillä viikoilla enemmän itsenäisesti.
Pukeuduin joka päivä sääntöjen mukaisesti.
Saavuin paikalle aina ajoissa valmiina päälläni määrätyt vaatteet. Mustat suorat housut, musta kauluspaita, mustat umpinaiset työkengät sekä essu. Minulla oli myös nimikyltti essussani kiinni.
Asiakkaiden vastaanottaminen:
Antaisin arvosanaksi K3, palvelin asiakkaita parhaani mukaan. Olin enemmän kahvilan kassalla kuin lounaspuolella. Tunsin kahvilan tuotteet joten osasin luetella asiakkaille vaihtoehtoja.
Asiakaspalvelijana toimiminen:
Arvosanaksi H2, olin ystävällinen sekä hymyilin ja teitittelin asiakkaita. Jos ei jonoa/kiirettä ollut, saatoin myös jäädä juttelemaan asiakkaalle.
Tarjoillessa toivotin hyvää ruokahalua.
Asiakaspalvelutilanteen päättäminen:
Antaisin itselleni tästä arvosanaksi H2, hakiessani astioita tiedustelin palautetta, Kysyin että maistuiko ruoka ja toivotin päivänjatkoja.
2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta
Asiakaspalvelutilanteessa käytettävien resurssien ja tietotekniikan käyttö:
Antaisin arvosanaksi K3. Osasin käyttää tiskikonetta (sekä myös kasata sen). Käytin paljon kassakoneita, joita oli helppo käyttää. Kahvilan puolella käytin kahvinkeitintä sekä tein erikoiskahveja ja käytin muita vastaavia laitteita.
Matkailupalveluiden informaatio- ja muun materiaalin käyttö:
Arvosanaksi H2, kerroin tarvittaessa ruokalistasta tai kahvilan tuotteista.
3.Työn perustana olevan tiedon hallinta.
Työturvallisuudesta huolehtiminen:
Arvosanaksi K3, minulla oli käytössäni kunnolliset työkengät, jos kuljin astioiden ja teräesineiden kanssa varoen.
Hygieniasäädösten noudattamienn:
Antaisin arvosanaksi K3, pidin huolta hygieniastani. Päälläni oli tietenkin essu, pesin käsiäni jatkuvasti. Hiukseni olivat kiinni nutturalla. Kynnet olivat puhtaat.
Vein työvaatteeni kerran viikossa kotiin pesuun.
3. Elinikäisen oppimisen avaintahdot
Oppiminen ja ongelmanratkaisu:
Arvosanaksi H2, pärjäsin asiakkaiden kanssa yleensä moitteettomasti. Jos ongelmia esiintyi, pyysin asiakasta odottamaan hetken ja hain jonkun muun palvelemaan.
Vuorovaikutus ja yhteistyö:
Antaisin itselleni arvosanaksi K3, tulen toimeen kaikkien luokkalaisteni kanssa ja pystyin tekemään töitä heidän kanssaan.
Terveys, tuvallisuus ja toimintakyky:
Arvosanaksi H2, en ollut tällöin vielä suorittanut ensiapukurssia.
Ylläpidän toimintakykyäni urheilemalla ja nukkumalla sekä syömällä hyvin.
Ammattietiikka:
Annan arvosanakseni H2, noudatan vaitiolovelvollisuutta. Tulin aina ajoissa paikalle, enkä tainnut olla töistä päivääkään poissa.
Kommentit
Lähetä kommentti